Tuesday, February 23, 2010

le mariage sous le niege

salam semua!

dah empat bulan dapur bujang tak berasap. biasalah tu, kalau tiap hari berasap, dah jadi tak bujang pulak....

hurmm..asyik masak nasi n lauk jer, kali ni nak ajar masak pencuci mulut la pulak. kita masak 'le mariage sous le niege' atau 'perkahwinan dibawah salji'. korang nampak tak dlm gambar kat atas tu, yg ada strawberry tu, haaa, tu la yg aku nak ajar tu.

bahan-bahan:

500 ml keju putih (fromage blanc, kalau tak der leh ganti ngn yougurt atau apa2 cream)
tiga biji (apa penjodoh bilangan tuk pisang?yg penting bukan tandan atau sisir la..) pisang
10 biji strawberi
lima keping roti
semangkuk cereal
sedikit chocolate chips
100 gram gula

*siapa yg pernah buat tiramisu, basic dia hampir sama jer, cuma yg ni mudah lagi...

cara-cara:

- campurkan fromage blanc dengan gula pasir
- bahagikan dua bahagian
- satu bahagian dicampur dengan cereal dan coklat cip
- satu bahagian lagi dibiarkan kosong
- alas bawah bekas dengan roti (sebaiknya cari roti cereal yang agak tebal)
- buat satu lapisan menggunakan fromage blanc yang dicampur cereal
- susunkan hirisan pisang dan strawberi
- buat satu lagi lapisan dengan formage blanc yg dibiarkan kosong tadi
- susun lagi buah yang lebih2 tadi
- masukkan dalam fridge sebelum dihidangkan
- mudah sedap dan berkhasiat!!!!

No comments:

Post a Comment